Vzdělávání / Promluva, inspirace, předávání poselství - jaro 2025
KC Unitaria, Anenská 5, Praha
LEKTOŘI:
Rev. Roger Bertschausen, Unity Temple, Chicago, USA
Rev. Jo James, UK
Mgr. Kateřina Kadlecová, Young Caritas CZ
Mgr. Karolína Kousalová, Asociace neformálního vzdělávání
doc. PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D., Husitská teologická fakulta UK
Rev. Petr Samojský, D.Min., Pražská obec unitářů, OŠS, Unitářská akademie
PhDr. Kristýna Ledererová Kolajová, předsedkyně ÚSS NSČU, Unitářská akademie
ROZVRH:
Výukové soustředění 8.–9. března
|
Modul P
Vzdělávání
|
|
Modul N
Promluva, inspirace, předávání poselství
|
|
sobota 8. března
|
|
neděle 9. března
|
9:30–11:00
|
Vzdělávání v unitářských společenstvích jako důležitá součást naší tradice
unitářská společenství vytvářela vždy prostor k přirozenému zvídavému růstu členů
Jakými způsoby? Vědomě? Přirozeně, bez vědomého působení v této oblasti? Jaká je role duchovních a jaká ostatních členů obce v tomto procesu? Jakými prostředky lze v obci vytvářet prostředí podněcující k osobnímu růstu?
Na co se zaměřit?
(Roger Bertschausen, UUA)
|
8:30–10:00
|
Tradice veřejného projevu
veřejná řeč, proslov, náboženské kázání a unitářská promluva
účel, specifika, vývoj, formy
světská tradice rétoriky
vývoj předávání duchovního/náboženského poselství od vypravěčů příběhů až po dnešní kazatele
specifika unitářské promluvy: odkud se vzala, čím se liší od kázání, v čem se shodují, svoboda řečnického pultu, proměny v rámci historického vývoje
Potřeba promluvou nebo neverbálně oslovovat, motivovat lidi
(Kristýna Ledererová, UA)
|
12:30–14:30
|
Je něco jedinečného na výchově a vzdělávání v náboženských komunitách?
Víra, svoboda a odpovědnost. Učitel a učitelé. Vychovatel a vychovatelé.
(Zuzana Svobodová, 3. lékařská fakulta UK, HTF)
|
12:30–14:30
|
Zdroje inspirace pro předávání unitářského poselství
náboženské texty, všechny druhy umění, věda, unitářská historie, osobní zkušenosti….
Klíč k výběru témat: aktuální události, liturgický rok, tradice a důležité události, hodnoty…
Jak využít osobní zkušenosti a názory, objektivní fakta, vědecké poznatky – jak správně zacházet se zdroji, jaký prostor dát interpretaci, …
Mění v tomto ohledu něco umělá inteligence?
(Roger Bertschausen, UUA)
|
15:00–17:30
|
Náboženská obec jako příležitost k rozvoji aktivního občanství, občanské zodpovědnosti a demokracie
vedení k zodpovědnému přístupu k životu, vyhledávání vhodných oblastí, kde se zapojit jako skupina, obec + jak se zapojit
(Kateřina Kadlecová, Young Caritas)
|
15:00–17:00
|
Promluva v kontextu dlouhodobé koncepce a poslání obce
vazby na plánování dalších programů, témata a práce s nimi, cíle, které promluvou můžeme podpořit a jak
činitelé ovlivňující kvalitu projevu a efektivitu sdělení/předání poselství
(Roger Bertschausen, UUA)
|
Výukové soustředění 29.–30. března
|
Modul P
Vzdělávání
|
|
Modul N
Promluva, inspirace, předávání poselství
|
|
sobota 29. března
|
|
neděle 30. března
|
9:30–11:00
|
Sebevzdělávání v rámci společenství
Co všechno obsáhne pojem sebevzdělávání, jaké jsou metody a formy sebevzdělávání (formální, neformální, informální) a jejich výhody i nevýhody v rámci společenství i pro jednotlivé věkové kategorie
hodnocení a sebehodnocení, autorita
(Petr Samojský, UA)
|
8:30–10:00
|
Zakomponování promluvy do shromáždění
Možnosti, způsoby, styly, načasování, rozdělení na více částí?
možnost reflexí (při shromáždění, po něm, vůbec, jako speciální program sdílení?)
alternativní typy promluv
(Jo James, UK Unitarians)
|
12:30–14:30
|
Interní programy obce k osobnímu i skupinovému sdílení a vzájemné podpoře členů
prevence osobních krizí
podpora vzájemnosti
utváření bezpečného prostředí, podpůrné programy
rozdíly proti otevřeným programům (pro zájemce z veřejnosti)
(Jo James, UK Unitarians)
|
12:30–14:30
|
Příklady rozdílné práce s promluvou a poselstvím v rámci shromáždění
Rozmanité ukázky, jak se dá unitářské poselství alternativně předávat
Emocionální témata a otázky? Povzbuzování, dodávání naděje a pozitivní tón? Provokace? Burcovat a ukazovat lidské slabosti a nedostatky? Ještě něco?
- Kdy použít který přístup?
Současná situace ve Velké Británii a pojetí tradičního kázání jako centra unitářské bohoslužby. Je stále funkční? Jsou nějaké změny? Nové trendy? Co je podle vás zdravé neměnné jádro? S čím je naopak žádoucí kreativně pracovat?
(Jo James, UK Unitarians)
|
15:00–17:30
|
Interkulturní kompetence a vzdělávání
inkluzivita a hledání společně sdílených hodnot
(Karolína Kousalová, Asociace neformálního vzdělávání)
|
15:00–17:00
|
Workshop: Předávání poselství
Patnáctiminutový projev (promluva nebo alternativní způsob)
se zpětnou vazbou od ostatních:
Co chybělo? Bylo to uvěřitelné? Je to přesvědčivé? Autentické? Nové? Atraktivní?...
(Petr Samojský, UA)
|